Overzicht dirigenten

J.Ph. Groverman Dirigent en oprichter van Con Brio 1934 – 1945

Roelof Krol Chef-dirigent 1945 – 1952

Na de oorlog, in 1945 werd Roelof Krol, pianist, en cellist in het Concertgebouworkest, gevraagd om Con Brio, dat toen nog maar 20 leden telde uit het slob te halen. Door een fusie met het personeelsorkest “Joseph Haydn” van de Algemene Bank Nederland kon het orkest worden uitgebreid, maar 7 jaar later werd een concert afgelast op grond van gebrek aan medewerking van leden. Dit had een schrikeffect, waardoor het volgende concert toch weer door kon gaan. Roelof Krol had inmiddels een functie aangenomen als dirigent bij de Nederlandse Radio Unie, en besloot zijn functie bij Con Brio te beëindigen.

Nico Hermans Chef-dirigent 1953 – 1982

Nico Hermans werd in 1919 in Maastricht geboren. Hij overleed op 11 augustus 1988. Hij studeerde aan het Maastrichts Muzieklyceum en aan het Koninklijk Conservatorium te Kopenhagen, waar hij o.a. leerling was van de componisten Finn Höffding en Poul Schierbeck en van de solo-cellist van de Berliner Philharmoniker Paulus Bache. Hij was cellist in het Utrechts Stedelijk Orkest en tweede dirigent van het Maastrichts Stedelijk Orkest (nu Limburgs Symfonie Orkest). Verder was hij onder meer vele jaren dirigent van het Nationaal Jeugdorkest, het Amsterdams symfonieorkest Con Brio, het landelijk FASO symfonieorkest (FASO: Federatie Amateur Symfonie Orkesten) en de Capella Majellana te Utrecht. Nico Hermans componeerde symfonische werken, kamermuziek en liederen. Een aantal van zijn composities: Ouverture joyeuse, 1e Symfonie, (Sinfonia breve), 2e Symfonie (Weekend symfonie), Festival ouverture, Miniaturen voor groot orkest, Harpconcert en een Klarinetconcert, Divertimento piccolo voor hobo, klarinet en fagot; Serenade voor hobo, viool, altviool en cello; Impressieflitsen voor vier fluiten; Ballet pour les petits pieds voor blazersensemble, Quatre impressions voor tenorsaxofoon en piano, La flûte de jade, twee liederen voor alt, fluit en harp, Deux nocturnes voor mezzosopraan met fluit en piano (of strijkorkest) en Sonatine pour les petites mains (Sonatine voor jeugdige personen). Van zijn composites is door MuziekGroep Nederland op cd uitgebracht: ‘Impressieflitsen’ (Q Disc 97021).

Iman Soeteman Chef-dirigent 1982 – 1999

Iman Soeteman werd op 25 maart 1935 te Amsterdam geboren. Zijn eerste muzieklessen kreeg hij van zijn vader. Hij studeerde aan het Amsterdams Conservatorium hoorn bij Jan Bos en theoretische vakken bij Willem Hijstek. Hij voltooide zijn studie in 1956. Soeteman was van 1969 tot 1996 hoornist bij het Koninklijk Concertgebouworkest en het Nederlands Blazers Ensemble. Hij was docent hoorn aan het Utrechts Conservatorium en dirigent van onder ander het Concertgebouw Kamerorkest, het Heemsteeds Kamerorkest en Amsterdams Symphonie orkest Con Brio. Daarnaast was hij partituuradviseur bij televisie-opnamen van concerten en opera’s in binnen- en buitenland. Hij werkte o.a. voor de NOS, VARA, VPRO, BBC, ZDF en vele andere omroepen. Als componist is hij autodidact. Soeteman schreef veel muziek voor blaasinstrumenten. De Symphonie in C is zijn eerste compositie voor groot orkest. De ouverture Sho Jo Ji, geschreven in opdracht van de gemeente Amsterdam, was in Japan zeer succesvol en werd dan ook tijdens de tournee van het Nederlands Blazers Ensemble in 1983 in Tokio opgenomen op grammofoonplaat (CBS/Denon). In 1996 werd hem de Minerva Cultuurprijs toegekend door de Heemsteedse Kunstkring voor zijn 30-jarig dirigentschap bij het Heemsteeds Kamerorkest.

Peter Biloen Chef-dirigent 1999 – 2009

Peter Biloen is winnaar van de nationale dirigentenprijs 2005 van het Anton Kersjesfonds en van een beurs voor de ‘American Academy for Conductors’ te Aspen, Colorado waar hij in 2003 de onderscheiding ‘Academy Conductor’ kreeg en opnieuw werd uitgenodigd voor deelname in 2004. Deze prestigieuze academie staat onder de leiding van David Zinman en maakt deel uit van het Aspen Music Festival. Hij was assistent dirigent bij zowel het Radio Filharmonisch Orkest als ook bij de Radio Kamer Filharmonie; hij heeft met beide met orkesten gewerkt in repetities, radio- en tv-opnames. Aangesteld in 2006 en in zijn tweede seizoen, assisteert Biloen de chef dirigent Jaap van Zweden en gastdirigenten als Edo de Waart, Gennady Rozhdestvensky, Mark Elder en Frans Bruggen. In 2004 was Peter Biloen de eerste Nederlandse dirigent die een plaats wist te veroveren in de finale van het ‘Donatella Flick Conducting Competition’. Als een van de drie finalisten dirigeerde hij een concert met het London Symphony Orchestra in de Barbican Hall te Londen; een debuut dat goed werd ontvangen in de pers. Biloen was reeds gastdirigent bij het Gelders Orkest en het Residentie Orkest en in het buitenland dirigeerde hij het Nationaal Symfonieorkest van Paraguay en het Moskou Symfonie Orkest. Als artistiek leider van het symfonieorkest Con Brio werd hij door de pers geprezen voor zijn avontuurlijke en vernieuwende programmering. Biloen brengt graag klassiek en modern repertoire bij elkaar, dirigeerde verschillende wereldpremières en ook werken van eminente componisten als Louis Andriessen, Luciano Berio, Luigi Dallapiccola en Karlheinz Stockhausen. Hij dirigeerde een productie van muziektheatergroep ZT Hollandia tijdens het Holland Festival en in het buitenland. Peter Biloen begon zijn opleiding orkestdirectie in de Verenigde Staten. Na het behalen van het bachelor’s degree aan de New England Conservatory of Music in Boston, studeerde hij aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en haalde zijn diploma orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Jorma Panula, Yuri Simonov, David Zinman en Hans Vonk zijn belangrijke mentors voor hem geweest. Tevens opgeleid als altist, werkte Biloen in vaste dienst van het Radio Filharmonisch Orkest en als gast bij het Nederlands Kamerorkest en het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Zijn brede ervaring met het spelen in orkesten met dirigenten als Pierre Boulez, Riccardo Chailly, Carlo Maria Giulini, Lorin Maazel, Lorin Maazel, Kurt Sanderling en Evgeny Svetlanov vormde voor Biloen de basis van zijn eigen dirigeren. In oktober 2007 was hij te gast in het grote festival van Yuri Kasparov in Moskou, alwaar hij het Moskou Symfonie Orkest dirigeert in werken van Nederlandse en Russische componisten – het concert vond plaats in het Tsjaikovsky Conservatorium. In december gaf hij een concert met het Schönberg Ensemble en in het voorjaar 2008 concerten met Holland Symfonia in het Concertgebouw te Amsterdam.

Gustavo Gimeno Chef-dirigent 2009 – 2012

Tussen 2001 en 2013 was Gustavo Gimeno als solo slagwerker verbonden aan het Koninklijk Concertgebouw Orkest te Amsterdam. Naast slagwerker in het orkest speelt hij graag kamermuziek. Zo heeft hij opgetreden met het piano duo Katia en Marielle Labeque, met violiste Janine Jansen en als percussie duo samen met Lorenzo Ferrandiz. Samen met hem won Gustavo de 2e prijs op het “International Percussion Competition of Luxembourg”. Gustavo Gimeno gaf les op het Amsterdams Conservatorium en het Conservatiorium van San Sebastian (Baskenland) en heeft masterclasses gegeven in Spanje, Duitsland, Taiwan, Rusland, Japan en de Verenigde Staten. Gimeno’s belangstelling voor het dirigeren hebben er toe geleid dat hij orkestdirectie is gaan studeren op het Conservatorium te Amsterdam bij Lucas Vis en Ernst van Tiel. Hij heeft ook lessen gevolgd bij Ed Spanjaard, Hans Vonk en Ivan Fischer.De laatste jaren heeft hij gewerkt met leden van het National Jeugd Orkest van Spanje en Catalonie. Hij dirigeerde zowel kamermuziek concerten als assistent dirigent.

Willem de Bordes Chef-dirigent 2012 – 2023

Willem de Bordes studeerde orkestdirectie in Finland bij Jorma Panula. Na zijn studie werkte hij als assistent-dirigent, uitgenodigd door onder meer Sir Mark Elder en Yannick Nézet-Séguin bij het Radio Filharmonisch Orkest en Rotterdams Philharmonisch Orkest. Willem dirigeerde orkesten in Nederland, Scandinavië, Zwitserland, Frankrijk en Griekenland. Hij heeft grote belangstelling voor hedendaagse muziek en werkte met componisten als Michel van der Aa, George Benjamin, Thomas Larcher en dirigeerde premières van onder meer Ivan Fedele, Uljas Pulkkis en Hans Werner Henze. Eerder voltooide hij hoofdvakstudie viool. Hij studeerde bij Daniël Otten, Emmy Verhey, Lex Korf de Gidts en Alexander Kerr. Hij volgde lessen en masterclasses bij Jürgen Kussmaul, Viktor Liberman en Thomas Brandis en speelde in diverse orkesten en ensembles. Aan het Conservatorium van Utrecht studeerde hij ook muziektheorie bij Wim Witteman. In de zomer van 2021 maakte hij zijn debuut als altviolist tijdens het kamermuziekfestival van Feistritz (Oostenrijk) en het Delft Chamber Music Festival. Tussen 2005 en 2017 was Willem de Bordes verantwoordelijk voor de artistieke programmering van Amsterdam Sinfonietta. Sinds 2018 is hij werkzaam als artistiek directeur van het Nederlands Philharmonisch Orkest.